Přeskočit na hlavní obsah

Stopaři

Prvním stopařem byl dle dochovaných záznamů jakýsi Tickner Edwardes. Psal se rok 1910 a tento průkopník stopu ujel více než dvě stovky mil na různých dopravních prostředcích. Na  kolech, vozech, koních a dokonce i v automobilu, což v té době musel být úžasný zážitek. 

Asi vás nepřekvapí, že průkopníkem autostopu se stala Amerika. S rozvojem automobilového průmyslu se stal tento způsob levné dopravy velmi populárním. Lidé tenkrát nehledali jenom způsob, jak se dostat do svého cíle, ale především útěk z nudné reality nebo toužili po dobrodružství.

Dvacátá léta vnesla do autostopu nový svěží vítr. Tato praxe si začala razit cestu i do mainstreamových médií se zmínkami v mnoha významných publikacích, jako byl například Saturday Evening Post. Právě v této době se natažený palec stal univerzálním symbolem stopování. V článku uveřejněném v časopise American Magazine v roce 1925 se o stopařích psalo: „Stojí na okraji cesty a ukazuje palcem směr, kterým chce jet“. Novináři vlastně mohou za to, že zvednutý palec je dodnes symbolem stopaře. Dobrodruha, který netušil, jaký tvor ho sveze a jestli dorazí vcelku do místa určení.

Třicátá léta dvacátého století přinesla do světa hospodářskou krizi. V této době ti, kteří ještě měli štěstí a vlastnili auto, často považovali za občanskou povinnost brát stopaře hledající práci. Dneska už to moc nefunguje, poněvadž lidé toužící pracovat nepostávají u silnice, nýbrž u pultíku v úřadu práce.  

Bezstarostné stopování dostalo vážnou trhlinu v roce 1953. Do té doby neznámá režisérka jménem Ida Lupino natočila napínavý psychologický příběh inspirovaný skutečnými událostmi odehrávající se ve slunné Kalifornii. Dva muži ve stísněném prostoru rychlého auta křižovali nekonečné dálavy pouště, přičemž učinili osudovou chybu. Vzali stopaře, z něhož se o něco později vyklubal masový vrah.

Málo se to ví, ale v padesátých letech minulého století byl ve více než pětadvaceti amerických státech autostop dokonce zakázán. Některá americká města dokonce vydala vyhlášky, zakazující tento způsob cestování v oblasti jejich působnosti. Rambo by mohl vyprávět, že?

Ale nechci vás nudit. 

Já sám stopem jezdil prakticky celé mládí. Na kolej Hvězda, nyní Větrník, jsem to měl z Karlových Varů přesně 125 kilometrů. A tak jsem každou neděli odpoledne zvedal palec u výpadovky v Drahovicích. Místní pamětníci jistě znají. Pokaždé se někdo slitoval. 

Svezl jsem se za dobu, kdy jsem studoval, prakticky vším, co mělo čtyři kola. Kromě Velorexu, který měl kola jenom tři. Omlácené škodovky, vétřiesky, miniaturní polské maluchy a další divná vozidla, jejichž značky si už nepamatuji. Utkvěl mi v paměti západoněmecký borec v luxusním Mercedesu, který mě usadil na zadní sedačku se slovy: „Hinten ist es sicher.“ Řekl jsem „Ja“ a celou cestu mlčel a cítil se jako velvyslanec významného státu. Držel jsem pysk, poněvadž jsem byl ze studia němčiny exkomunikován, když jsem učiteli vysvětlil, že nesu jméno strýček Onkel, a nehodlal jsem si uříznout další ostudu. 

Jednoho deštivého dne mi zastavil chlapík v otřískaném Žigulíku, který celou cestu zarytě mlčel, ale pořád na mě zálibně pokukoval. Choval jsem se tiše a způsobně, poněvadž to nejhorší, co může stopař udělat je, když se snaží zapříst rozhovor se šoférem, jenž o dialog nejeví zájem. Na Bílé Hoře u konečné tramvaje konečně pán sebral odvahu a optal se otevřeně: „Hele, mám tady kousek pěkný byteček. Když půjdeš se mnou, tak ti ho krásně vyhoním.“ Uf.

Chtěl jsem se dostat do Prahy zdarma, takže výše platby zdála se mi poněkud neadekvátní. Požádal jsem ho, aby zastavil, a vypadl z dostavníku rychle jako Primeros z automatu. 

Když jsem se konečně stal šoférem a měl k dispozici auto, vzpomněl jsem si na své dobrodružné cestování a stopaře bral prakticky furt. Pokud nevypadali podezřele, ale to řidič v té rychlosti nemá moc šancí vyhodnotit předem. 

A tak jsem jednoho slunečného dne kousek za Bruntálem zastavil chlapíkovi s ušmudlaným batohem.

Kam to bude, pane?“ Ptám se.
„K moři,“ odvětil, „kam jedete vy?“
„Do Opavy,“ přiznal jsem cíl cesty.

„Já jedu do Splitu, ale i ten kousek mi pomůže,“ pravil a cestou mi vyprávěl, kolik vodojemů v České republice postavil. Možná kecal. Nevím. Ale inženýr, který stopuje kousek od Bruntálu a jeho cílem je Chorvatsko, je vážně frajer. 

A to je pro dnešek vše, poněvadž během mé služby se nic zvláštního nestalo.

Autostop trochu zmírá na úbytě, ale inspirací pro vás může být Dušan Janovský, nebo jakýsi Slávek Král, který ve zdraví nastopoval přes 250 000 km v 84 zemích světa a 21 státech v USA, a lidi mu pořád říkají že je to nebezpečné.

A vy určitě víte, že se zvednutým palcem a ručníkem lze procestovat celou Galaxii za méně než třicet altairských dolarů denně. 



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Příroda

„Dědo, ve sklepě máme divný bílý a nehybný pavouky! Asi jsou to ufouni.“  Přiběhla nejstarší vnučka a očekávala, že všechno vím a znám, takže dodám promptně vysvětlení poměrně neobvyklého jevu.  „Nepovídej,“ zatvářil jsem se překvapeně, což byla pravda. O bílých pavoucích jsem nikdy neslyšel, ale fakt je, že přírodověda mě ve škole moc nebavila. „Ukaž!“ Řekl jsem. Vyrazili jsme v závěsu s několika dalšími vnučkami, z nichž minimálně dvě nebyly naše, do sklípku hospodářské budovy, kde se ukrývá legendární sedmý schod. Na stropě, jak vidíte na obrázku, viselo porůznu jakési cosi a fakt to vyhlíželo jako nějaký mimozemský tvor. V ponuré místnosti jsem byl nejvyšší, tak jsem zkusmo do jednoho pavoučka šťouchnul prstem a očekával reakci. Dostavila se, ale jiná, než jsem předpokládal. Celé umělecké dílko se mi před očima rozpadlo na prach. „Zvláštní,“ pravím a velmi nerad dodávám: „Fakticky netuším, o co jde. Jdeme ven a na internet!“  Zavelel jsem a na pergole nastartoval nadrozměrný iPad

Naděje

Když jsem v devadesátých letech minulého století jako dělnický kádr vyráběl svítiplyn na Vřesové, prožil jsem poučný příběh. Příběh o nutkání. O frustraci. O těžkém rozhodování. O úlevě. O lidskosti. Ale hlavně o naději. Rád jsem ho u piva vyprávěl každému, kdo byl ochoten naslouchat, protože nese jasné poselství. Odpolední šichta sestávající z rutinních procházek mezi hlučícími obrovskými čerpadly, kde tam a zpátky kolotal hluboce podchlazený metan, byla většinou nudná. Vítaným zpestřením dne tak býval pozdní oběd, umně zabalený i se všemi přílohami ve vysoce pokrokovém alobalovém futrálu, protože budoucnost patří aluminiu. Ten stačilo vrazit do horkovzdušné trouby a za minutku byla pochutina na světě. Babica by výskal radostí. O něco později pak obsah skončil v zažívacím traktu. Systém lidského trávení připomíná pracovní morálku socialistického dělníka. Každá činnost trvá dlouho a výsledek často stojí za prd. V mém případě ale žaludeční šťávy zamakaly jako stachanovec, a tak jsem na

Pračka

"Miloši, nejde mi zapnout pračka. Sviňa." Prohlásila manželka, což mě varovalo, protože většinou mi říká láskyplně dědo . Jak dojde na Miloše, visí ve vzduchu průser. Reaguji jako správný ajťák: "Máš kabel v zásuvce?" Odpověď je nepublikovatelná, a tak jdu a zkouším jističe. Cvak - vypnout, zapnout. Nic. Pračka dělá mrtvého brouka a já budu brzy také, pokud problém neodstraním. "Asi už umřela," pravím moudře, "to víš, maká poctivě víc jak osm let a nějaký čip se asi odebral do Křemíkového nebe." To byla chyba, protože má žena Červeného trpaslíka nezná. "Hele, muži, nesmol mě," řekne výhružně, "a dělej s tím něco, nebo půjdeš příští týden do roboty v teplákách." Dělám tedy, co nejlíp umím. Startuji počítač, poté vyhledávač, a lovím e-shopy, které nabízejí kvalitní pračky za rozumnou cenu, nejlépe s dopravou zdarma. Uspěl jsem hned napotřetí, klikám, objednávám, potvrzuji, platím a jsem šťastný, jak jsem problém elegantně vy